1. صفحه اصلی
  2. /
  3. کتب
  4. /
  5. جامع المسائل جلد سوم ص 585

جامع المسائل - جلد سوم

  • تالیف: حضرت آیت‌الله بهجت
  • سال چاپ: 1392
  • موضوع: کتاب فقهی ـ تخصصی
  • تعداد صفحات:
  • کتاب ها / جامع المسائل - جلد سوم
  • بازدید : 9

1

  اسلامِ بعد از نكاح با حرّه و امه

و اگر اسلام آورد در حالى‌كه جمع بين حره و امه كرده بود در ازدواج، پس با رضاى حره (اگر چه در حال كفر بوده) صحيح و باقى است نكاح هر دو؛ و بدون رضاى حره، منفسخ مى‌شود عقد كنيز. و هم چنين اگر براى مسلم، اين جمع اتفاق بيفتد، مثل اينكه يكى از دو زن او اسير و امه شده باشد، كه بدون رضايت حره به بقاى زوجيّت امه، منفسخ مى‌شود نكاح امه.

  اسلام مشركِ داراى زوجاتِ حرّه و كنيز

  1. اگر اسلام اختيار كرد مشرك، در حالى‌كه در عقد او يك آزاد و سه كنيز باشد، و همه وثنى بودند و با او اسلام آوردند، اختيار مى‌نمايد با آزاد، دو كنيز را در صورتى كه آزاد راضى باشد؛ و در صورت عدم رضاى آزاد، باطل مى‌شود نكاح كنيزها بنابر اين كه حكم مسلم عاقد به عقد واحد بر چهار، چنين باشد، و گذشت بيان آن در محلش.

و اگر آزاد اسلام اختيار كرد، در حالى‌كه چهار كنيز در نكاح او بودند، دو نفر از آنها را اختيار مى‌نمايد. و اگر چهار آزاد و ذميه در نكاح او بودند، هر چهار باقى بر نكاح مى‌شوند. و اگر زنهاى غير كتابى اسلام اختيار كردند قبل از انقضاى عده، از چهار كنيز، دو نفر را اختيار مى‌نمايد، و چهار حره نكاح آنها باقى مى‌شود، مثل صورت اسلام با زوج.

و اگر زنها بيش از چهار بودند، پس از اسلام زوج بعضى از آنها اسلام آوردند، مى‌تواند اختيار نمايد، يا صبر نمايد؛ پس اگر ملحق شدند بقيه، و مجموع از چهار بيش نبودند، عقد بر آنها باقى و ثابت است؛ و اگر بيش از چهار باشند، چهار از آنها را اختيار مى‌نمايد. و اگر اختيار كرد سبقت كننده‌ها را به اسلام تا چهار نفر، اختيارى در بقيه ندارد اگر چه ملحق به او بشوند در اسلام در عده. و فرقى بين كتابى بودن همه يا وثنى بودن همه يا مختلفات نيست، در اينكه با اختيار چهار كتابيه يا مسلمه اختيارى در بقيه ندارد. و اجبار بر تعجيل اختيار قبل از انقضاى عده نمى‌شود. و پس از دخول بقيه در اسلام، مى‌تواند چهار را، از لاحقات يا سابقات يا به نحو مختلف، اختيار نمايد.