1
مثل نائم و مجنون و سكران به سبب حلال، و مكرَه در صورت جواز.
آيا كافى است در آن، معذوريت اعتقاديه اگر چه معذور در اعتقاد نباشد، بلكه مطلق عدم علم به تحريم و عدم استحقاق واقعى، يا نه؟ اظهر ابتناى بر تحقق زنا و شروط آن، و عدم تحقق است، و نسب محقّق است با عدم محكوميّت به احكام زنا و هم چنين اعتداد.
اگر ولادت از زنا بود، اظهر حرمت بنت بر پدر، و ابن بر مادر است، و هم چنين جواز نظر و ساير محرّمات نسبيه؛ و در محرمات به مصاهره، تامل است و مورد احتياط مطلوب در فروج است.
و اگر از وطى دومى شش ماه تا بالاترين زمان حمل بود و از وطى اوّل بيش از بالاترين زمان حمل بود، ملحق به دومى مىشود.
و اگر از وطى دومى كمتر از شش ماه باشد، و از وطى اولى بيش از بالاترين زمان حمل باشد، ملحق به هيچ كدام نمىشود.
و اگر ممكن باشد لحوق به هر كدام، به اينكه از وطى هركدام بين ششماه تا بالاترين زمان حمل باشد، اظهر لحوق به دومى است، چنانچه منسوب به اكثر است.
و هم چنين اگر اولى بعد از وطى امه خود آن را عتق كرد و بعد از عده ازدواج كرد، و ولد ممكن بود لحوق او به هر كدام.
و هم چنين اگر زن بعد از طلاق و اعتداد تزويج كرد و ولدى از او مولود شد [و]