1
چهارم: «شياع» است، يا اين كه جمعى بگويند كه «ماه را ديديم» و ثابت مىشود به آن، هلال با حصول علم.
<->بعد سى روز از آن ماه در محكوميّت به حكم شهر جديد به واسطه قطع استصحاب به سبب آنها.
قول اهل فن و حساب
و اما قول اهل حساب، پس با اطمينان شخصى به صدق اگر چه به ضميمه محاسبات دقيقه باشد و با تعدّد و عدالت محاسِب كه اخبار نموده باشد به طورى كه اعلام به امكان رؤيت در مواضع خاصّه به مطابقت يا استلزام باشد، اظهر قبول آن است و انقطاعِ اصل، به آن مىشود، مثل رؤيت كه علم به خلاف اصل است؛ پس همچنين رؤيت تقديريّه كه اخبار از آن مىشود، مثل اِخبار بيّنه از رؤيت در اطراف شهر ماضى، كافى است در تحقق موضوعِ وجوبِ صوم و افطار.
و اِخبار اهل محاسبه دقيقه با عدالت و تعدد در صورت كفايت علمِ به حساب، به منزله علم به حساب است بنا بر اظهر.