1
اگر وقت هر كدام از فريضه يوميّه و نماز كسوف ـ مثلاً ـ موسّع باشد، مىتواند ابتداى به هر كدام نمايد. و اگر خوفِ فوتِ وقتِ اجزاى فريضه يوميّه دارد، ابتدا به يوميّه نمايد؛ و اگر در اثناى نماز كسوف، خائفِ فوتِ وقت اجزاى يوميّه باشد، قطع مـىنمايد و مشغول يوميّه مىشود و بعد، اتمـام مىنمايد نمـاز كسوف را از آن جا كه قطع كرده بود؛ و در جريـان اين حكم در وقت فضيلت به نحو جواز، نه وجوب، تأمّل است.
اگر وقت يكى از آن دو، مضيّق است، واجب است تقديم مضيّق بر موسّع؛ و احتياط در تركِ قطع است براى ادراك فضيلت يوميّه در تقدير احتمال سببيّت در مقابل توقيت در كسوفين. و احوط ترك شروع در نماز كسوف است در صورت ضيق وقت يوميّه از اتمام نماز كسوف براى اينكـه تا وقت فوت اجزاى يوميّه، قطع نمايد كسوف را و اتمام نمايد يوميّه را و اعـاده نمايد كسوف را از محلّ قطع با وسعت وقت آن چنانچه فرض شده است.
و اگر هر دو، مضيّق بودند، تقديم مىنمايد يوميّه را، و اگر بعد از اتمام نماز كسوف، ادراك مىنمايد يك ركعت يوميّه را، احتمالِ تخيير دارد، و احوط شروع در يوميّه است؛ و با شروع در كسوف، اتمام آن و شروع در يوميّه بعد از آن احوط است، واللّه العالم.
و آنچه مذكور شد در نماز كسوفين، جارى است در «زلزله» و ساير آيات با يوميّه <->