1
س . هرگاه كسى فراموش كرد شستن عضو سابق را، و لاحق را شست، مثلاً اوّل دست چپ را شست بعد دست راست را، چه كند؟
ج . عضو لاحقى را بشويد به شرط آن كه موالاتِ معتبره، بر هم نخورده باشد؛ و اگر موالات بر هم خورده باشد، وضو را از سر بگيرد.
س . اگر تمام اجزاى وضو در آب باشد، يا زير باران، و هر يك را به قصد وضو در آب حركت دهد، آيا صدقِ شستنِ وضو مىنمايد يا نه؟
ج . بلى صدق شستن مىنمايد و وضو، صحيح است[1] و بايد بعد از حركت دادنِ رو به قصد وضو، دست راست را به اين قصد حركت دهد و بعد از آن دست چپ را، ولى مسح در اين صورتى كه آب باقى مانده در دستها آب خارج است، صحيح نيست. و رعايتِ صحّتِ مسح، به آن است كه غَسل كفِ دستِ چپ را، به نحو مذكور ننمايد، بلكه بعد از بيرون آوردن از آب، آن را به دست راست بشويد.[2]
س . آيا ترتيب، در ميان اجزاى اعضا هست يا نه؟
ج . بلى واجب است ترتيب، و بايد مقدّم ندارد جزء پايين را بر جزء اعلى كه محاذى آن است.[3]
سوّم: واجب است «موالات»، يعنى پى در پى به جا آوردن اعمال آن، به نحوى كه در
[1] . با رعايتِ احتياطِ سابق در ادامه مكث در آب به قدر اَقلّ زمان جريان آب از بالاى عضو به پايين با نيّت ترتيب.
[2] . يا آن كه دستها را در حال بيرون آوردن از آب، قصد شستن وضويى نمايد؛ يا آن كه باطن كف را بعد از تحقّقِ شستنِ وضوئى برگرداند كه آب بارانِ خارج، به غير از ظاهر دست، اصابت ننمايد.
[3] . بلكه صدق شستن از بالاى عضو به پايين آن عرفاً نمايد على الاحوط.